Thursday, September 27, 2007

bila keperluan menjadi tabiat...

”ya Allah, mengantuknya hari nih.. naper badan rasa letih sangat nih,” rungut saya kepada diri sendiri. masakan tidak, setelah saya pulang daripada IRC pagi tadi, saya berasa agak letih (mungkin sebab tidak bangun sahur kot) . Lebih kurang pukul 12.55 tengah hari tadi, saya mula melabuhkan badan di atas katil.


”afnan, afnan zohor” kejut roommate saya. berat rasanya nak bangun untuk tunaikan solat zohor. saya teruskan tidur saya. ”oih, afnan bangun! bangun! jom solat” macam kenal suara ni. ohh, housemate pula yang datan kejut. ”tadi roommate, sekarang housemate plak.” bisik saya. akhirnya saya bangun. Allahuakbar, tuhan saja yang tahu beratnya rasa nak bangun waktu itu. memandangkan kewajipan belum ditunaikan lagi. saya gagahkan juga. Thanks to my roommate & housemate for your effort!


selesai zolat zohor, sahabat saya mengajak untuk turun ke common room. nak study rasanya. hati dah bersemangat untuk membuat sedikit revision untuk menghadapi test 2 yang akan bermula pada minggu hadapan.


tidur lagi!


”ku sangkakan panas sampai ke petang, rupanya hujan di tengah hari.” beberapa minit berada di common room, mata mula berasa kuyu, aduh.. mengantuk lagi nih. akhirnya, saya kembali ke alam ”kegelapan” saya. Zzz..


”afnan, afnan dah solat asar?” sapa seseorang, lembut. oh, sahabat/roommate saya rupanya, hidzir. “pukul berapa sekarang?” tanya saya. “6 petang” jawabnya ringkas. ya Allah, lamanya tidur. saya belum tunaikan solat asar lagi. saya bingkas bangun dan bergegas ke bilik untuk bersiap-siap tunaikan solat.


selesai solat, saya mula berfikir. “kenapa aku asyik tidur je nih??”


tidur menjadi satu tabiat kehidupan


”mungkin ini sudah menjadi tabiat hidup aku” simpul saya ringkas. malu rasanya nak mengaku dalam blog nih, tapi kerana niat saya mahu berkongsi sebagai pengajaran, saya tebalkan muka.


saya yakin, fenomena yang saya alami tadi juga dialami oleh sebahagian (atau semua) pembaca. sedar atau tidak, jika kita review semula cara hidup kita, kita akan mendapati tedapat sesuatu perkara yang kita akan melakukannya tanpa kita sedar – contohnya seperti saya - sering tidur – sudah lama saya benci amalkan gaya hidup seperti ini, tapi sampai sekarang saya gagal mengatasinya.


inilah TABIAT. suka ataupun tudak, mahu ataupun malu, kita pasti akan melakukan perkara tersebut di dalam kehidupan kita. ia seolah-olah menjadi perkara ”wajib” dalam hidup kita. tabiat tidur, tabiat makan makanan ringan, tabiat suka melayari internet sebelum start study dan bermacam2 lagi tabiat hidup kita. apa yang pasti, berdasarkan pengalaman, memang agak sukar untuk kita ubah tabiat hidup ini. perlukan keazaman yang tinggi disamping disiplin diri yang kuat. [azam + disiplin = berjaya.]


sekadar ini sahaja yang ingin saya kongsi untuk kali ini. semoga ia menjadi renungan.


”dengar tanpa berfikir itu sia – sia. dengar, berfikir tapi tiada tindakan itu lagilah sia – sia”

7 comments:

Salam~

erm..jujur pengakuan anda..bagus..

tapi..bahye gak kalo selalu layan nafsu tdo..nanti semua keje tertangguh..
hope dapt insiatif camne nak atasi..minum kopi gano ke..radix ker..tak pon..setiap kali ngantok..amik wudhuk.[pesan kat diri ni gak..huhu].
smga anda diredhai Allah selalu.amin..

kebiasaan yg kurang baik, kite kurangkan.. kebiasan yg lebih baik, kite lebihkan..

Kalu ko nampak ni sebagai warna warni kehidupan, aku nampak ni sebagai hitam putih kehidupan..

HAMKA pernah berkate, "Stiap kelemahan yg kite nampak kat orang lain, sebenarnye tulah kelemahan yg ade kat diri kite." Tapi cane plak dengan kelemahan yang kite nampak kat diri kite?!! Huhu..

Sume mende kt dunie ni refleks each other.. takkan bergoyang pokok kalu xde angin, kalu xde orang goyangkan, kalu xde mende langgar pokok tu..

LIFE IS CHEMISTRY;sentiasa ade tindak balas antare satu sama lain.. cane kite react kat orang sekeliling kite, kat mende sekeliling kite.. akan effect balik cane yang d sekeliling kite tu react, same ade kat kite atau sekelilingnye..

Aku ni suke komen, tulis blog xnak.. tengok nickname la, email pn.. name pn "nakkomen", "orangnakkomenakunakomenjugak".. tapi yg penting, aku bukanlah orang yang same yang wat blog www.orangnakblogakunakblogjugak.blogspot.com
[promot blog org pn aku no.1]

Salam study Afnan..

alhamdulillah. Encik Afnan kite mula menulis (kalau dah mula menulis b4 this xtau la)... Gud Luck Afnan

utk wana, thanx for ur advice~ sy nih minum lah kopi bnyk mana pun..kalo dah menagntuk, mengantuk jga lah.. nway, try jgak utk ubah perangai nih

utk nakkomen,u hv brillliant opinion~ rsa mcm knl jer saper nakkomen nih..

utk utptodayadmin, thanx for ur support..dah x jd mpp nih, kena la cari aktiviti lain plak, bru x bosan hidup.. huhu

kamu kamu.
saye suke tido gak..
:)
kalau dapat the best solution inform saye k!
HiX

xnak bosan? ha... apa lagi cek oi, meh2 berlakon balik... (^^)
=P

tertidur tiada salahnya,
kerna tidur itu indah,
hanya pabila salah timingnya
membuat kita jd bersalah~

bleh try klua bilik amek udara segar n amek wudhuk utk kurgkan ngntuk ;)

-wslm-